201 Wachtgeld voormalig wethouders
naam voorziening | Wachtgelden wethouders | ||
code | 201 | ||
categorie | arbeidskosten gerelateerd | ||
beherende afdeling | Financiën & Control | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | dekking voor de wachtgeldregeling van de wethouders. | ||
taakveld | 0.1 Bestuur en 0.5 Treasury | ||
instellingsbesluit | |||
looptijd | onbepaalde tijd | ||
onder- en bovengrens | |||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 502.126 | 502.126 | |
dotaties | 310.000 | 232.000 | 78.000 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 310.000 | 232.000 | |
verminderingen | 163.054 | 139.000 | -24.054 |
- besteding | 163.054 | 139.000 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 649.072 | 595.126 | |
toelichting dotaties | In 2019 hebben de volgende dotaties plaatsgevonden:
| ||
toelichting bestedingen | In 2019 is wachtgeld uitgekeerd aan drie gewezen wethouders. | ||
waarde lopende contracten | Er zijn geen contracten. Het betreft een voorziening op basis van de wetgeving voor wachtgeldverplichting. |
202 Pensioen voormalig wethouders
naam voorziening | Pensioen voormalig wethouders | ||
code | 202 | ||
categorie | arbeidskosten gerelateerd | ||
beherende afdeling | Financiën & Control | ||
inflatiecorrectie | 2,58% | ||
reden voor het vormen van de voorziening | BBV-verplichting | ||
taakveld | 0.1 Bestuur en 0.5 Treasury | ||
instellingsbesluit | 2004 | ||
looptijd | niet van toepassing | ||
onder- en bovengrens | niet van toepassing | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 9.491.364 | 9.491.364 | |
dotaties | 2.813.877 | 1.052.000 | 1.761.877 |
- inflatiecorrectie | 244.877 | 245.000 | |
- overige dotaties | 2.569.000 | 807.000 | |
verminderingen | 357.471 | 380.000 | 22.529 |
- besteding | 357.471 | 380.000 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 11.947.770 | 10.163.364 | |
toelichting dotaties | In 2019 hebben de volgende dotaties plaatsgevonden:
| ||
toelichting bestedingen | De bestedingen bestaan uit de werkelijk uitbetaalde pensioenuitkeringen. | ||
waarde lopende contracten | Conform de actuariële berekening bedraagt de waarde van de lopende pensioenverplichtingen € 11.948.000. |
204 Nabestaandenpensioen zwembad
naam voorziening | Nabestaandenpensioen | ||
code | 204 | ||
categorie | arbeidskosten gerelateerd | ||
beherende afdeling | Onderwijs, Sport & Cultuur | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Vorming bij Najaarsnota 2009 voor het dragen van het eigen risico op het nabestaandenpensioen. Dekt het risico dat de gemeente zelf heeft op aanvulling nabestaandenpensioen bij het overlijden voor de 65-jarige leeftijd van voormalig personeel zwembaden. Is gerelateerd aan contract met huidige exploitant Optisport. Deze afspraak is na afronding van het aanbestedingstraject exploitatie zwembaden eind 2017 gecontinueerd. | ||
taakveld | |||
instellingsbesluit | Najaarsnota 2009 | ||
looptijd | Contractuele afspraak is na afronding van het aanbestedingstraject exploitatie zwembaden gecontinueerd voor vijf jaar met ingang van 2018. | ||
onder- en bovengrens | |||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 80.000 | 80.000 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 0 | 0 | 0 |
- besteding | 0 | 0 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 80.000 | 80.000 | |
toelichting dotaties | Niet van toepassing. | ||
toelichting bestedingen | Niet van toepassing, in 2019 is er geen beroep gedaan op deze voorziening. | ||
waarde lopende contracten | Er heeft in 2019 geen actuariële herberekening van de contractwaarde plaatsgevonden. |
205 Sociaal statuut Cult.Instell.
naam voorziening | Sociaal Statuut | ||
code | 205 | ||
categorie | arbeidskosten gerelateerd | ||
beherende afdeling | Onderwijs, Sport & Cultuur | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | De afrekening van de sociaal statuten van de culturele instellingen. Jaarlijkse (verplichte) nabetaling aan de instellingen. | ||
taakveld | |||
instellingsbesluit | |||
looptijd | Jaarlijkse onttrekking tot oud-gemeentepersoneel met pensioen is. | ||
onder- en bovengrens | |||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 113.390 | 113.390 | |
dotaties | 71.000 | 0 | 71.000 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 71.000 | 0 | |
verminderingen | 32.266 | 20.000 | -12.266 |
- besteding | 32.266 | 20.000 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 152.124 | 93.390 | |
toelichting dotaties | Er heeft een dotatie plaatsgevonden ad € 71.000. Enerzijds als gevolg van een nabetaling over de periode 2009 tot en met 2018 door het ten onrechte niet toepassen van CAO-verhogingen en anderzijds door voor de resterende looptijd rekening te houden met een ingeschatte CAO-verhoging van gemiddeld 2%. | ||
toelichting bestedingen | De besteding ad € 32.266 bestaat uit:
| ||
waarde lopende contracten | Niet van toepassing. |
206 Frictievoorziening
naam voorziening | Frictievoorziening | ||
code | 206 | ||
categorie | arbeidskosten gerelateerd | ||
beherende afdeling | Human Resource Management | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Dekking voor de kosten voortvloeiend uit regelingen gemeentebreed, alsmede de dekking voor kosten van langdurig zieken. | ||
taakveld | 0.4 Overhead | ||
instellingsbesluit | |||
looptijd | De laatste onttrekking vindt plaats in 2021. | ||
onder- en bovengrens | |||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 1.139.413 | 1.139.413 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 595.506 | 741.000 | 145.494 |
- besteding | 195.506 | 341.000 | |
- vrijval | 400.000 | 400.000 | |
saldo 31-12 | 543.907 | 398.413 | |
toelichting dotaties | Niet van toepassing. | ||
toelichting bestedingen | Frictiekosten zijn kosten als gevolg van ontwikkelingen of reorganisaties op korte termijn waarbij geen structurele oplossing is af te dekken. Het betreft meestal individuele gevallen zoals afvloeiingsregelingen met voormalig personeel. De huidige frictievoorziening loopt af eind 2021. | ||
waarde lopende contracten | Niet van toepassing. |
215 GrootOnderhoud Onderwijsgebouw
naam voorziening | Groot onderhoud onderwijsgebouwen | ||
code | 215 | ||
categorie | onderhoud en vervangingen | ||
beherende afdeling | Stadsbedrijf | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Het egaliseren van de kosten voor het planmatig onderhoud van de gymzalen en gebouwen tijdelijke onderwijshuisvesting. | ||
taakveld | 4.2 Onderwijshuisvesting | ||
instellingsbesluit | 1999 Decentralisatie onderwijshuisvesting | ||
looptijd | onbepaald | ||
onder- en bovengrens | onbepaald | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 2.065.737 | 2.065.737 | |
dotaties | 1.195.342 | 1.075.000 | 120.342 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 1.195.342 | 1.075.000 | |
verminderingen | 1.024.714 | 1.226.000 | 201.286 |
- besteding | 833.714 | 1.226.000 | |
- vrijval | 191.000 | 0 | |
saldo 31-12 | 2.236.365 | 1.914.737 | |
toelichting dotaties | De dotaties zijn conform de begroting. In 2019 is er een aanvullend bedrag gestort vanuit de ontvangen duurzaamheids subsidie. Dit is conform de in een eerdere programmabegroting afgesproken werkwijze. Ook is een bijdrage vanuit het programma " Energie werkt" aan de voorziening toegevoegd, dit bedrag is besteed voor een pilot bij de gymzaal de Vrijmark in het kader van duurzaam en aardgasloos bouwen. | ||
toelichting bestedingen | De bestedingen zijn lager dan geraamd. Oorzaak hiervan is dat een deel van de werkzaamheden is doorgeschoven naar een later jaar. Door een combinatie van een langere voorbereidingstijd om het werk weg te zetten, als gevolg van ingewikkelde onderhoudswerkzaamheden en beperkte capaciteit bij zowel de organisatie als bij de aannemers, is niet al het werk uitgevoerd. Ook is een deel van het werk wel opgedragen en onderhanden maar nog niet gereed in 2019. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. Voor het renoveren en verduurzamen van de gymzaal de Vrijmark is vanuit de voorziening een bedrag onttrokken van € 191.000. | ||
waarde lopende contracten |
217 Vervanging Riolering
naam voorziening | Vervanging riolering | ||
code | 217 | ||
categorie | onderhoud en vervangingen | ||
beherende afdeling | Stadsruimte | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Voorziening voor de toekomstige vervanging van het huidige rioolstelsel. | ||
taakveld | 7.2 Riolering | ||
instellingsbesluit | Programmabegroting 2007 | ||
looptijd | onbepaald | ||
onder- en bovengrens | onbepaald | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 11.750.816 | 11.750.816 | |
dotaties | 3.422.000 | 3.422.000 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 3.422.000 | 3.422.000 | |
verminderingen | 351.889 | 925.000 | 573.111 |
- besteding | 351.889 | 925.000 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 14.820.927 | 14.247.816 | |
toelichting dotaties | In de Programmabegroting 2007 is besloten om te ‘sparen’ voor de toekomstige vervanging van het rioolstelsel en sterke stijgingen in het toekomstige tarief te voorkomen. Sinds die tijd stijgt het tarief jaarlijks met 2,5%, exclusief trendmatige correctie. Deze 'extra' inkomsten worden gedoteerd aan de vervangingsvoorziening en eventuele vervangingsinvesteringen kunnen vervolgens uit deze voorziening bekostigd worden. | ||
toelichting bestedingen | Bij het doorlopen van het proces MPBA 2019-2022 worden in 2019 ook de rioleringsprojecten meegenomen in het afwegingsproces. De uitkomst hiervan is onder andere een meerjarig plan voor rioolvervanging 2019-2022, wat de basis is voor de bestedingen. In 2019 is geïnvesteerd in vervangingen van de riolering in de Voorstraat en omgeving, om de afstroomproblematiek op te lossen. Daarnaast is het rioolgemaal 265_5 gemaal vervangen, afstroomproblematie riolering Waterwijk aangepakt en zijn persleidingen Gooisekant verlengd. | ||
waarde lopende contracten |
218 Rioolherstelprojecten
naam voorziening | Rioolherstelprojecten | ||
code | 218 | ||
categorie | onderhoud en vervangingen | ||
beherende afdeling | Stadsruimte | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Deze voorziening is bedoeld voor de financiering van de rioolherstelprojecten. | ||
taakveld | 7.2 Riolering | ||
instellingsbesluit | BBV & Tarievennota 2009 | ||
looptijd | onbepaald | ||
onder- en bovengrens | onbepaald | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 1.869.607 | 1.869.607 | |
dotaties | 791.000 | 791.000 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 791.000 | 791.000 | |
verminderingen | 1.165.823 | 1.617.000 | 451.177 |
- besteding | 1.165.823 | 1.617.000 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 1.494.784 | 1.043.607 | |
toelichting dotaties | Conform begroting wordt er een jaarlijks voorzien in een dotatie van € 791.000. | ||
toelichting bestedingen | In 2019 is groot onderhoud uitgevoerd voor de volgende rioleringsprojecten. Betonnen rioolputrenovatie, aanpassing materalisering duikers en uitstroombakken bij verbreding A6, renovatie rioolgemaal 228_4. Bijdrage voor klimaatadaptatie en adaptie bodemdaling bij groot onderhoud van de Regenboogbuurt. Bijdrage aan groot onderhoud Stedenwijk voor kolken, putkoppen. Klein rioolherstel in verschillende buurten waaronder Eilandenbuurt, Kruidenwijk, de Korver Sportpark, de Meenten, de Grienden. | ||
waarde lopende contracten |
225 Windesheim
naam voorziening | Windesheim | ||
code | 225 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | Onderwijs, Sport & Cultuur | ||
inflatiecorrectie | variabel | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Een van de onderdelen van het IAK is de vestiging van hoger onderwijs in Flevoland. Dit is verder uitgewerkt in een convenant tussen de Rijksoverheid, de provincie Flevoland, de Hogeschool Windesheim en de gemeenten Lelystad en Almere. | ||
taakveld | 0.5 Treasury en 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | ||
instellingsbesluit | Convenant i.s.m. medefinanciers OCW, gemeente Lelystad, provincie Flevoland met Windesheim Flevoland afgesloten in april 2010. | ||
looptijd | |||
onder- en bovengrens | |||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 1.488.079 | 1.488.079 | |
dotaties | 190.242 | 51.000 | 139.242 |
- inflatiecorrectie | 190.242 | 51.000 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 1.678.321 | 1.539.000 | -139.321 |
- besteding | 1.678.321 | 1.539.000 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 0 | 79 | |
toelichting dotaties | Op 10 juli 2019 is tussen de Rijksoverheid, de provincie Flevoland, de Hogeschool Windesheim en de gemeenten Lelystad en Almere besloten om de financieringsafspraken met hogeschool Windesheim Flevoland te beëindigen. Begin november 2019 heeft de formele financiële afwikkeling plaatsgevonden. Deze voorziening was één van de onderdelen van deze afwikkeling, deze voorziening valt nu vrij. De berekende rente over 2019 bedroeg € 190.242. Dit is bij de begroting abusievelijk te laag ingeschat. | ||
toelichting bestedingen | De besteding over 2019 bedroeg € 1.678.321. Deze bestaat uit:
| ||
waarde lopende contracten |
226 IBBA (€ 5.750)
naam voorziening | IbbA Lieven de Key Achtervang | ||
code | 226 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | Grondzaken & Strategie | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | De voorziening betreft de achtervang voor de (oplopende) financiële risico’s voor het Almeerse aandeel in de vof IbbA Lieven de Key (grondgebonden IbbA startwoningen). Conform raadsbesluit wordt per grondgebonden verkochte IbbA start-kavel een bedrag per kavel aan de vof IbbA Lieven de Key als risicodekking afgedragen en een bedrag per kavel in deze gemeentelijke buffer gestort. Deze bedragen worden gedekt uit de meeropbrengst per kavel ten opzichte van de grondprijs van de traditionele grondgebonden sociale koopwoning. Indien er aanleiding toe is, wordt de hoogte van de benodigde risicodekking binnen de vof IbbA herrekend. Met als mogelijk gevolg dat door beide (Almere en Lieven de Key) vennoten bijgestort dient te worden in de vof (ieder 50%). | ||
taakveld | 8.2 Grondexploitatie | ||
instellingsbesluit | raadsbesluit | ||
looptijd | doorlopend | ||
onder- en bovengrens | onbepaald | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 2.669.758 | 2.669.758 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 2.669.758 | 0 | -2.669.758 |
- besteding | 0 | 0 | |
- vrijval | 2.669.758 | 0 | |
saldo 31-12 | 0 | 2.669.758 | |
toelichting dotaties | Niet van toepassing. | ||
toelichting bestedingen | In het verleden zijn voor IBBA woningen financieringen verstrekt via leningen aan twee vof's. Voor de waarde ontwikkelingen van deze leningen en het renterisico zijn een drietal achtervangvoorzieningen getroffen waarvan bovenstaande één is. In 2019 heeft een nieuwe beoordeling plaatsgevonden van het risico dat de gemeente loopt op de verstrekte leningen. Uit deze analyse blijkt dat de achtervangvoorzieningen niet meer nodig zijn en kunnen vrijvallen. Hierdoor ontstaat een vrijval van de drie achtervangvoorzieningen van totaal € 3,3 miljoen ten gunste van het jaarresultaat. | ||
waarde lopende contracten |
239 Onderhoud Gebouwen Niet-onderw
naam voorziening | Groot onderhoud gebouwen niet-onderwijs | ||
code | 239 | ||
categorie | onderhoud en vervangingen | ||
beherende afdeling | Stadsbedrijf | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Het egaliseren van de kosten voor het planmatig onderhoud van het gemeentelijk vastgoed inclusief parkeren. | ||
taakveld | 0.4 Overhead/1.1 Crisisbeheersing en brandweer/2.1 Verkeer en Vervoer/2.2 Parkeren/3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur/5.2 Sportaccommodaties/5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie /5.5 Cultureel erfgoed/5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie/6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie/7.1 Volksgezondheid/ 7.3 Afval/ 8.3 Wonen en bouwen | ||
instellingsbesluit | Programmabegroting 2012 | ||
looptijd | onbepaald | ||
onder- en bovengrens | onbepaald | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 12.271.878 | 12.271.878 | |
dotaties | 5.210.000 | 5.210.000 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 5.210.000 | 5.210.000 | |
verminderingen | 4.753.291 | 8.037.000 | 3.283.709 |
- besteding | 4.753.291 | 8.037.000 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 12.728.587 | 9.444.878 | |
toelichting dotaties | De dotaties zijn conform de begroting. | ||
toelichting bestedingen | De bestedingen zijn lager dan geraamd. Oorzaak hiervan is dat een deel van de werkzaamheden is doorgeschoven naar een later jaar. Door een combinatie van een langere voorbereidingstijd om het werk weg te zetten, als gevolg van ingewikkelde onderhoudswerkzaamheden en beperkte capaciteit bij zowel de organisatie als bij de aannemers, is niet al het werk uitgevoerd. Ook is een deel van het werk wel opgedragen en onderhanden maar nog niet gereed in 2019. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. | ||
waarde lopende contracten |
246 Parkeren Stadscentrum Oost
naam voorziening | Parkeren stadscentrum Oost | ||
code | 246 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | Economische Ontwikkeling & Grondzaken | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | In de toekomstige ontwikkeling van de Oostkavels in het stadscentrum is mogelijk sprake van een gebouwde parkeervoorziening. Deze is deels (200 plekken) ter compensatie van eerder opgeheven parkeerplaatsen waarvoor een bijdrage van een derde is ontvangen. De ontwikkeling van dit deel van het stadscentrum is voorlopig op de lange baan geschoven. De grondexploitatie waarin de realisatie was opgenomen is in 2013 afgesloten. De verplichting is door de vorming van de voorziening zeker gesteld. | ||
taakveld | |||
instellingsbesluit | Jaarrekening 2013 | ||
looptijd | Tot het moment dat de ontwikkeling van de Oostkavels opnieuw aan de orde is. | ||
onder- en bovengrens | De bijdrage van de derde partij vormt de bovengrens. | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 4.300.000 | 4.300.000 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 0 | 0 | 0 |
- besteding | 0 | 0 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 4.300.000 | 4.300.000 | |
toelichting dotaties | Het realiseren van een gebouwde parkeervoorziening is nog niet gerealiseerd. De groei van de stad brengt op termijn ontwikkeling in het stadshart weer in zicht. De voorziening wordt ingezet zodra een parkeergarage ontwikkeld gaat worden. In 2019 hebben er daarom geen mutaties plaatsgevonden. | ||
toelichting bestedingen | Niet van toepassing. | ||
waarde lopende contracten |
249 IBBA Ymere 3500
naam voorziening | IbbA Ymere Achtervang | ||
code | 249 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | Grondzaken & Strategie | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Deze voorziening betreft de achtervang voor de (oplopende) financiële risico’s voor de vof IbbA Ymere. Per grondgebonden kavel wordt een bedrag van € 4.000 als risicodekking aan de vof afgedragen. Daarnaast wordt per kavel een bedrag van € 3.500 als achtervang in deze buffer gestort. De stortingen worden gedekt uit de grondexploitatie van Nobelhorst. In de grondexploitatie is rekening gehouden met 150 woningen. Indien taxaties en afwikkelingen daar aanleiding toe geven dient door beide vennoten bijgestort te worden in de vof IbbA Ymere. | ||
taakveld | |||
instellingsbesluit | Vloeit voort uit de Samenwerkingsovereenkomst Nobelhorst. | ||
looptijd | doorlopend | ||
onder- en bovengrens | |||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 220.780 | 220.780 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 220.780 | 0 | -220.780 |
- besteding | 0 | 0 | |
- vrijval | 220.780 | 0 | |
saldo 31-12 | 0 | 220.780 | |
toelichting dotaties | Niet van toepassing. | ||
toelichting bestedingen | In het verleden zijn voor IBBA woningen financieringen verstrekt via leningen aan twee vof's. Voor de waarde ontwikkelingen van deze leningen en het renterisico zijn een drietal achtervangvoorzieningen getroffen waarvan bovenstaande één is. In 2019 heeft een nieuwe beoordeling plaatsgevonden van het risico dat de gemeente loopt op de verstrekte leningen. Uit deze analyse blijkt dat de achtervangvoorzieningen niet meer nodig zijn en kunnen vrijvallen. Hierdoor ontstaat een vrijval van de drie achtervangvoorzieningen van totaal € 3,3 miljoen ten gunste van het jaarresultaat. | ||
waarde lopende contracten |
252 Kostenverhaal Oosterwold
naam voorziening | Kostenverhaal Oosterwold | ||
code | 252 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | IBA Oosterwold | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Bij de gebiedsontwikkeling Oosterwold betalen initiatiefnemers naast de af te nemen grond een opslag voor het kostenverhaal Oosterwold op grond van een anterieure overeenkomst. Gezien de bestedingsplicht en mogelijke betaalverplichtingen wordt het bedrag gestort in een voorziening. De te maken kosten kunnen dan ten laste van deze voorziening worden gebracht. Indien de voorziening negatief wordt dient deze te worden gerubriceerd naar vorderingen (voor zover verhaalbaar, de rest is exploitatie). | ||
taakveld | 8.1 Ruimtelijke Ordening | ||
instellingsbesluit | Jaarrekening 2015 | ||
looptijd | niet bepaald | ||
onder- en bovengrens | geen bovengrens | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 7.993.310 | 7.993.310 | |
dotaties | 9.171.795 | 7.404.000 | 1.767.795 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 9.171.795 | 7.404.000 | |
verminderingen | 4.245.089 | 4.815.763 | 570.674 |
- besteding | 4.245.089 | 4.815.763 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 12.920.016 | 10.581.547 | |
toelichting dotaties | De dotaties bestaan uit de exploitatiebijdragen van initiatiefnemers, de bijdragen archeologisch onderzoek van initiatiefnemers in Oosterwold en een bijdrage Roodrechten van het SBB. De hogere dotatie dan begroot is het gevolg van meer gerealiseerde verkopen van kavels dan geraamd bij de begroting en de daaraan verbonden exploitatiebijdrage. De opbrengsten exploitatiebijdragen zijn bij de vaststelling van de begroting 2019 geraamd op € 6,6 miljoen en medio 2019 bijgesteld naar € 7,2 miljoen. De werkelijke opbrengsten bijdragen € 8,8 miljoen. Vanwege een overgangsregeling met betrekking tot de grondprijzen 2018 hebben veel initiatiefnemers hun initiatief versneld, wat mede heeft geleid tot het grote aantal gesloten overeenkomsten. | ||
toelichting bestedingen | De bestedingen bestaan uit de kosten van de programmaorganisatie Oosterwold, de terugbetaling voorfinanciering partners, de afdracht aan NOGW Hout (t.b.v. de bovenwijkse voorzieningen), voorgeschoten kosten archeologisch onderzoek en investeringen i.v.m. de bereikbaarheid. Alle bestedingen vallen binnen de kaders van het kostenverhaal Oosterwold.
Per saldo wordt er eind 2019 een bedrag van € 4,9 miljoen toegevoegd aan de voorziening kostenverhaal Oosterwold. Hiermee komt de stand van de voorziening per 31 december 2019 op € 12,9 miljoen. | ||
waarde lopende contracten |
253 Grondopbrengst Oosterwold
naam voorziening | Afdracht grondopbrengst Oosterwold | ||
code | 253 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | IBA Oosterwold | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | In de Uitvoeringsovereenkomst Almere 2.0 staat dat de gemeente de opbrengst van haar huidige grondbezit in Almere Oosterwold zal inbrengen in het Fonds Verstedelijking Almere. Op de balans van de gemeente stond bij start een boekwaarde voor de gemeentegronden Hout midden: € 1.024.100. Afwaardering is niet aan de orde, want de gronden zijn niet minder waard geworden. Wel is de afdracht verplicht, zodat een voorziening wordt getroffen voor deze verplichting. | ||
taakveld | |||
instellingsbesluit | Jaarrekening 2015 | ||
looptijd | Afhankelijk van ontwikkeling Oosterwold. Binnen 5 jaar. | ||
onder- en bovengrens | Huidige boekwaarde: € 708.169 | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 931.497 | 931.497 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 223.328 | 200.000 | -23.328 |
- besteding | 0 | 200.000 | |
- vrijval | 223.328 | 0 | |
saldo 31-12 | 708.169 | 731.497 | |
toelichting dotaties | Niet van toepassing. | ||
toelichting bestedingen | In 2019 zijn op deze locatie 11 initiatieven gerealiseerd en is de voorziening bij transport van de gronden aangesproken om de boekwaarde terug te brengen en de afdrachtsverplichting gestand te doen. In 2020 worden geen initiatieven verwacht op deze locatie. | ||
waarde lopende contracten |
254 Achtervang IBBA+
naam voorziening | Achtervang IBBA+ | ||
code | 254 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | Grondzaken & Strategie | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | De voorziening betreft de achtervang voor de (oplopende) financiële risico’s binnen de vof IbbA Lieven de Key voor het Ibba PLUS product. Hierbij heeft Almere een 100% aandeel. Voor de IbbA PLUS wordt per Ibba plus product een bedrag per kavel als risicostorting vanuit de reserve naar de vof Lieven de Key becijferd. Daarnaast wordt vanuit de reserve bedrag van € 3.000 per kavel als achtervang in deze voorziening gestort. | ||
taakveld | |||
instellingsbesluit | Programmarekening 2015 | ||
looptijd | doorlopend | ||
onder- en bovengrens | |||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 453.000 | 453.000 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 453.000 | 0 | -453.000 |
- besteding | 0 | 0 | |
- vrijval | 453.000 | 0 | |
saldo 31-12 | 0 | 453.000 | |
toelichting dotaties | Niet van toepassing. | ||
toelichting bestedingen | In het verleden zijn voor IBBA woningen financieringen verstrekt via leningen aan twee vof's. Voor de waarde ontwikkelingen van deze leningen en het renterisico zijn een drietal achtervangvoorzieningen getroffen waarvan bovenstaande één is. In 2019 heeft een nieuwe beoordeling plaatsgevonden van het risico dat de gemeente loopt op de verstrekte leningen. Uit deze analyse blijkt dat de achtervangvoorzieningen niet meer nodig zijn en kunnen vrijvallen. Hierdoor ontstaat een vrijval van de drie achtervangvoorzieningen van totaal € 3,3 miljoen ten gunste van het jaarresultaat. | ||
waarde lopende contracten |
256 Ymere Bombardon
naam voorziening | Claim Ymere Bombardon | ||
code | 256 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | Economische ontwikkeling & Grondzaken | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | Bij de herontwikkeling zuidzijde Almere Haven heeft Ymere kosten gemaakt waarvoor de afspraak is gemaakt dat deze terugverdienend kunnen worden c.q. dat de gemeente deze kosten zal vergoeden. Eind 2013 heeft de gemeente een aanbieding gedaan waarop Ymere niet is ingegaan maar verzocht heeft om het bedrag van € 975.000 aan hen te betalen. Over en weer bestaan er diverse afspraken met Ymere in Haven waarin deze kwestie ook betrokken is. Een nieuwe ontwikkelpositie behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Mocht tot uitbetaling worden besloten, dan is hiervoor het bedrag in de voorziening aanwezig. Deze voorziening was opgenomen als voorziening waardecorrectie grondexploitaties, maar is in de jaarrekening 2016 overgezet naar de reguliere voorzieningen. | ||
taakveld | 8.2 Grondexploitatie | ||
instellingsbesluit | Programmabegroting 2016 | ||
looptijd | doorlopend | ||
onder- en bovengrens | claim Ymere Bombardon | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 975.000 | 975.000 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 975.000 | 0 | -975.000 |
- besteding | 0 | 0 | |
- vrijval | 975.000 | 0 | |
saldo 31-12 | 0 | 975.000 | |
toelichting dotaties | Niet van toepassing. | ||
toelichting bestedingen | In 2019 hebben er gesprekken met Ymere plaatsgevonden over bovenstaande claim, hetgeen geleid heeft tot een vaststellingsovereenkomst op basis waarvan de claim komt te vervallen. Deze voorziening is conform besluit bij de Programmabegroting 2020 opgeheven. | ||
waarde lopende contracten |
257 Juridische risico's
naam voorziening | Juridische risico's | ||
code | 257 | ||
categorie | verplichtingen, risico's en bijdragen | ||
beherende afdeling | Economische Ontwikkeling & Grondzaken | ||
inflatiecorrectie | geen | ||
reden voor het vormen van de voorziening | De gemeente is aansprakelijk gesteld voor schade. | ||
taakveld | 8.1 Ruimtelijke ordening | ||
instellingsbesluit | Jaarrekening 2018 | ||
looptijd | niet bepaald | ||
onder- en bovengrens | geen bovengrens | ||
werkelijk | begroot | verschil | |
saldo 01-01 | 1.640.000 | 1.640.000 | |
dotaties | 0 | 0 | 0 |
- inflatiecorrectie | 0 | 0 | |
- overige dotaties | 0 | 0 | |
verminderingen | 0 | 0 | 0 |
- besteding | 0 | 0 | |
- vrijval | 0 | 0 | |
saldo 31-12 | 1.640.000 | 1.640.000 | |
toelichting dotaties | Niet van toepassing. | ||
toelichting bestedingen | Niet van toepassing. | ||
waarde lopende contracten | Er is in 2019 uitspraak gedaan. Hiertegen is de Gemeente in hoger beroep gegaan. Het hoger beroep loopt nog. |