Elk jaar stelt de archiefinspectie een verslag op over de stand van zaken van het informatie- en archiefbeheer binnen de gemeente Almere. In het Verslag Archiefzorg 2018 werd geconstateerd dat er nauwelijks verbeteringen waren ten opzichte van het jaar ervoor. Op basis van dit verslag heeft de provincie eind 2019 een negatief oordeel uitgesproken en voert ze sindsdien actief toezicht uit. Bij onvoldoende voortgang kan de provincie overgaan tot indeplaatsstelling. Op 15 februari is door de gemeente een plan van aanpak aan de provincie aangeboden met daarin maatregelen om het informatie- en archiefbeheer op orde te brengen. Op basis van dit nieuwe plan en de acties die hieruit volgen, voert de gemeente structureel overleg met de provinciale toezichthouder. In april 2020 zal het verslag Archiefzorg 2019 met daarin belangrijke aanbevelingen en voorstellen voor concrete acties ter verbetering van het informatie- en archiefbeheer worden opgesteld. Dit verslag wordt actief gedeeld met de provincie.