In dit hoofdstuk zijn de waarderingsgrondslagen opgenomen voor het opstellen van de Programmarekening 2019.
Wettelijke voorschriften
De gehanteerde waarderingsgrondslagen zijn in overeenstemming met het Besluit Begroting en Verantwoording
( BBV). Voor een nadere uitwerking van de BBV-regels heeft de gemeenteraad de volgende kadernota’s vastgesteld:
document | vaststellingsdatum |
kadernota Vaste activa beleid | 15-dec-16 |
kadernota Reserves en voorzieningen | 9-feb-17 |
kadernota Integraal risicomanagement en Weerstandsvermogen | 15-dec-16 |
Ook wordt voldaan aan de verplichtingen ingevolge de ministeriële regeling Single Information Single Audit (SiSa). Op basis van deze regeling legt de gemeente via een bijlage bij de jaarrekening verantwoording af over een aantal specifieke uitkeringen. Deze bijlage maakt deel uit van de jaarrekening en valt daarom ook onder de strekking van de controleverklaring.
Primitieve begroting
De primitieve begroting is de begroting zoals die is vastgesteld door de gemeenteraad voorafgaand aan het begrotingsjaar. Dit is niet hetzelfde als het boekwerk waarover de gemeenteraad heeft besloten. Het gaat om meer. In de primitieve begroting zijn ook verwerkt:
- de begrotingswijzigingen waarover de gemeenteraad separaat heeft besloten, tussen het moment van het opstellen van de begroting en 1 januari van het begrotingsjaar;
- de amendementen en moties die de raad heeft aangenomen bij de besluitvorming over de begroting.
CAK eigen bijdragen
Op basis van de overzichten van het Centraal administratiekantoor (CAK) kan de gemeente Almere de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen aan de hand van de eigen Wmo-administratie. Probleempunt is dat door het ontbreken van inkomensgegevens op deze overzichten de informatie over de eigen bijdrage ontoereikend is, om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat de gemeente Almere geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kan verkrijgen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht. De gemeente Almere is verplicht, op grond van de kadernota rechtmatigheid, deze onzekerheid te noemen in de jaarstukken, ook al ligt de oorzaak niet bij ons. Dit geldt overigens voor alle gemeenten.
Vennootschapsbelasting
Vanaf 1 januari 2016 is de gemeente belastingplichtig geworden voor de Vennootschapsbelasting (Vpb) voor zover het ondernemingsactiviteiten betreft ('door de ondernemerspoort gaan'). Één en ander moet nog worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst. In deze vaststellingsovereenkomst zijn specifieke bepalingen opgenomen met betrekking tot de waardering van posten op de fiscale openingsbalans en de wijze van resultaatneming. De belasting over het resultaat wordt berekend over het resultaat voor belastingen in de winst- en verliesrekening, rekening houdend met beschikbare fiscaal compensabele verliezen uit voorgaande boekjaren (voor zover niet opgenomen in de latente belastingvorderingen) en vrijgestelde winstbestanddelen en na bijtelling van niet-aftrekbare kosten. Voor de aangifte van de vennootschapsbelasting 2017 is inmiddels uitstel aangevraagd omdat met de belastingdienst nog specifieke afspraken moeten worden gemaakt. Er is inmiddels een voorlopige aanslag ontvangen over de jaren 2016 t/m 2019. De Vpb-last op basis van de voorlopige aanslag bedraagt € 0,3 miljoen per jaar. Voor 2016 en 2017 is een aangifte ingediend met het saldo nihil. De betaalde voorlopige aanslagen van 2016 en 2017 zijn terugontvangen en gestort in de daarvoor ingestelde reserve Vennootschapsbelasting. De werkelijk te betalen vennootschapsbelasting is nog onzeker.