Zorg en welzijn
Zorg en welzijn
GGD Flevoland
02
GGD Flevoland
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Zorg en welzijn
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Welzijn, Jeugd, Onderwijs, Ouderen en Gezondheid is voorzitter van het bestuur van de GGD.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Almere neemt samen met de andere gemeenten in de provincie Flevoland deel in de gemeenschappelijke regeling GGD Flevoland.
Openbaar belang
Op basis van de Wet Publieke Gezondheid voert de GGD de preventieve gemeentelijke taken uit op het gebied van de volksgezondheid, te weten jeugdgezondheidszorg 0 tot 19 jarigen, infectieziektebestrijding, medische milieukunde, technische hygiënezorg, openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) en taken ter bevordering van de gezondheid van jong en oud.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
6,0
7,0
6,0
6,0
vreemd vermogen
9,8
11,4
9,1
8,5
resultaat jaarrekening
1,0
0
0
jaarlijkse bijdrage
4,0
4,0
4,0
4,0
Risico's en risicobeheersing
De mate waarin de GGD in staat is om de ingeschatte risico’s financieel op te vangen, wordt zichtbaar gemaakt via de risicoparagraaf en het weerstandsvermogen (algemene reserve). Het totaalbedrag van de risico’s bedraagt € 14,8 miljoen, met een gemiddelde ‘risicofactor’ (kans) van 14%. Dit komt neer op een te reserveren risicobedrag van € 2 miljoen. De belangrijkste risico’s zijn:
- Vraaguitval van plus en markt taken:
Dit betreft een risico over de fluctuatie in taken en subsidie aanvragen. Bij iedere nieuwe/te verlengen aanvraag bestaat het risico dat deze lager uitvalt. De omvang van dit risico bedraagt € 738.000.
- Samenwerking Regionale Ambulance Voorziening (RAV) en Regio Gooi & Vechtstreek
Werkprocessen in de ondersteunende diensten van beide partijen zullen zoveel mogelijk worden samengevoegd. Dit kan leiden tot een (tijdelijk) verhoogd niveau van de kosten voor de ondersteunende diensten van de RAV.
Realisatie:
De GGD Flevoland zet zich voortdurend in voor het bevorderen van een gezonde leefstijl, een goede publieke gezondheid en een veilige leefomgeving voor de bewoners van Flevoland.
De GGD heeft een provinciaal uitvoeringsplan publieke gezondheid 2018-2021 gerealiseerd, gebaseerd op het gemeentelijke gezondheidsbeleid, de lokale behoeften en de gezondheidsstatus van Almere.
Aan de aanpak Gezond Gewicht Almere (AGAA) heeft de GGD intensief meegewerkt.
GGD Flevoland voert voor de regio’s Flevoland en Gooi & Vechtstreek de taken uit rondom het Centrum voor Seksuele Gezondheid en werkt intensief samen met GGD Gooi & Vechtstreek aan de medische milieukunde, algemene infectieziektebestrijding en tuberculosebestrijding.
De GGD Flevoland is betrokken bij de implementatie van de Omgevingswet, waaronder een adviserende rol aan de voorkant bij afwegingen over de (her)inrichting, beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
Een fusie tussen de Veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi- en Vechtstreek is op dit moment wettelijk niet mogelijk. Beide regio’s werken vanaf 2019 wel nadrukkelijk samen. Deze samenwerking omvat ook de regionale ambulancevoorziening Regionale ambulance voorziening (RAV) Flevoland en RAV Gooi & Vechtstreek.
Ruimte en wonen
Ruimte en wonen
Gebiedsontwikkeling Oosterwold
04
Gebiedsontwikkeling Oosterwold
Vestigingsplaats
Almere
Programma
Ruimte en wonen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De portefeuillehouder Ruimtelijke & Economische ontwikkeling, Onderwijs & Arbeidsmarkt van centrumgemeente Almere is voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Oosterwold.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft in totaal € 600.000 (waarvan de helft vanuit het Fonds Verstedelijking Almere) voorgefinancierd, waarvan nu nog € 379.000 resteert. Almere neemt samen met de gemeente Zeewolde deel in de gemeenschappelijke regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold. Naast de voorfinanciering vinden er geen dotaties door de gemeente Almere plaats. Indien de voorziening kostenverhaal Oosterwold onverhoopt negatief wordt, dan zullen de deelnemende partijen financieel moeten bijspringen.
Openbaar belang
Oosterwold komt tot stand in een samenwerking met het Rijk (Rijksvastgoedbedrijf; RVB) en de gemeente Zeewolde. Om de ontwikkelstrategie uit te kunnen voeren is een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen door middel van het oprichten van een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumgemeenteconstructie: de Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold (GRGO). De gebiedsregisseur is de leidinggevende van deze uitvoeringsorganisatie. De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening van de gemeenten Almere en Zeewolde vormen het Intergemeentelijk Overleg. Dit overleg heeft een coördinerende, afstemmende en besluit voorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de regeling. Naast de gemeenten kunnen het RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland worden uitgenodigd voor dit overleg. Alsdan hebben zij een adviserende functie zonder stemrecht. Het intergemeentelijk overleg aangevuld met RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland wordt het Bestuurlijk Overleg Oosterwold genoemd. De gemeente Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en voert de administratie.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
0
0
0
0
vreemd vermogen
8,0
12,9
7,9
10,6
resultaat jaarrekening
0
0
0
0
jaarlijkse bijdrage
0
0
0
0
Risico's en risicobeheersing
Indien de kavelverkoop (het afsluiten van anterieure overeenkomsten door initiatiefnemers) stagneert bestaat de kans dat de uitgaven de inkomsten overstijgen. Aangezien de baten voor de kosten uit gaan, kan er adequaat gestuurd worden op de uitgaven en zijn zodoende de financiële risico’s beter beheersbaar. Indien blijkt dat bij de afronding van het project meer exploitatiebijdragen ontvangen zijn dan dat er aan kostenverhaal is uitgegeven dan is er sprake van een terugbetalingsverplichting. Door middel van tussentijdse rapportages wordt de financiële stand van zaken bewaakt. Ook wordt hierbij meerjarig de stand van de voorziening op basis van prognoses in de gaten gehouden. De rapportages worden met de gebiedsmanager besproken. Daarnaast wordt twee keer per jaar de financiële stand van zaken besproken in het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. De gemeente Almere fungeert als centrumgemeente. Rapportage over Oosterwold vindt plaats in bijlage Kostenverhaal Oosterwold
Ruimte en wonen
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV)
03
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV)
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Ruimte en wonen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening is afgevaardigde in het algemeen bestuur van de OFGV namens de gemeente Almere.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft 7.84% van het stemrecht in het algemeen bestuur van de OFGV. De Almeerse jaarbijdrage aan de OFGV bedraagt circa € 0,9 miljoen. Meerwerk opdrachten zijn mogelijk en zijn als zodanig vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst. De gemeente Almere heeft geen inleg gedaan in de vorm van aandelen of verstrekking van leningen. De gemeente Almere heeft geen garantie verstrekt aan de OFGV.
Openbaar belang
Het is noodzakelijk om de kwaliteit en professionaliteit van de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving en de samenwerking binnen het omgevingsrecht op een hoger peil te brengen. Burgers vragen dit vanuit de behoefte van veiligheid. Bedrijven verlangen dit vanuit de urgentie van onderlinge gelijke behandeling: duidelijke vergunningen, professioneel toezicht en transparante handhaving. Bovendien is regionale samenwerking sinds de inwerkingtreding van de Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving voorgeschreven.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
1,6
1,5
0,9
0,9
vreemd vermogen
4,4
5,3
4,0
4,0
resultaat jaarrekening
0
0,8
0
0
jaarlijkse bijdrage
0,8
0,8
0,9
0,9
Risico's en risicobeheersing
De OFGV heeft op basis van een interne analyse de belangrijkste risico’s bepaald en opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen. Het totale risicobedrag bedraagt € 1 miljoen, waarvoor € 770.000 is gereserveerd uit het weerstandsvermogen na het wegen van de kansen en mogelijke impact.
1. Indexering kostenIn de eerste 5 jaar na oprichting heeft de OFGV geen loon- en prijscompensatie ontvangen. Dat is t/m 2018. Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is dat wél het geval. Voor 2019 was dit 3,07%, voor 2020 was dit 3,94%.
2. Eisen aan de taakuitvoering
De begroting is gebaseerd op een uniforme VTH-procesgang. Sommige deelnemers leveren papieren dossiers aan. Dit leidt tot lagere efficiency. De tegenvallende efficiency wordt geschat op 2% van de loonsom en komt uit op € 183.000. Met een kans van 50% is er een risicobedrag van € 87.500 gereserveerd.
3. Taakstellingen
Voor 2019 zijn er 2 taakstellingen:
1. De taakstelling bij oprichting om te bezuinigen aan de lastenkant is voor € 307.504 niet ingevuld. Ter compensatie daarvan zijn aan de batenkant taakstellend extra inkomsten geraamd.
2. Er is een taakstelling van € 168.276 ontstaan als gevolg van het terugtrekken van taken door Lelystad (zie toelichting op het voorlopige resultaat 2019 van de OFGV).
Uit het voorlopige resultaat 2019 blijkt dat deze taakstelling opgevangen is vanuit het resultaat.Ruimte en wonen
IbbA Lieven de Key
08
IbbA Lieven de Key
Vestigingsplaats
Almere
Programma
Ruimte en wonen
Rechtsvorm
Vennootschap onder Firma
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
Om kennis te borgen en onnodige kosten te voorkomen, bestaat de directie van de vof IbbA Lieven de Key uit een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere en een directielid van Lieven de Key.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere draagt voor de eerste 380 kavels IbbA start/basis 50% van het financieel risico. Voor de start/basis kavels boven de 380 en voor de kaveltypes plus, extra, vrijstaand draagt Almere het gehele financiële risico. Het directe financieel gemeentelijk belang is voor de IbbA start-financieringen 1.0 afgedekt door een naar de vof gestorte risicovoorziening van € 4.250 per kavel, ten laste van de betreffende grondexploitatie. Verder werd als achtervang een voorziening aangehouden van € 5.750 per kavel. Vanuit een risicoanalyse is het voorstel deze voorziening te laten vrijvallen, hetgeen is verwerkt in de jaarrekening 2019.Voor de IbbA plus wordt ten behoeve van het risico een bedrag van € 6.000 per kavel gestort naar de vof vanuit de reserve IbbA plus. Naast het financieringsrisico draagt de gemeente voor 50% risico in de eventuele tekorten die kunnen ontstaan op de bedrijfsvoering van de vof IbbA Lieven de Key. Voor de IbbA plus 2.0 regeling wordt per kavel € 2.000 als 50% risicobijdrage gestort naar de vof. De Key heeft aangegeven dat geen nieuwe IbbA-verplichtingen kunnen worden aangegaan. De 380 woningen grens is bereikt, Almere draagt nu voor 100% het risico. De Almeerse afdracht aan de vof bedraagt nu € 4.000 per kavel.
Openbaar belang
Stimuleren van particulier opdrachtgeverschap voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot €40.000).
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019*
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
4,3
vreemd vermogen
12,5
resultaat jaarrekening
0,7
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
*Basis zijn de concept jaarstukken 2018;**Door de vof wordt geen begroting opgesteld.
Risico's en risicobeheersing
Financiële risico’s zijn afgedekt middels voorzieningen binnen de vof en op de balans van de gemeente. Jaarlijks wordt bij de jaarrekening een risicoscan gemaakt van de waardeontwikkeling van het vastgoed op basis van taxaties bij de verkoop van tranches versus de ontwikkeling van de schuldpositie.
Ruimte en wonen
IbbA Ymere
09
IbbA Ymere
Vestigingsplaats
Almere
Programma
Ruimte en wonen
Rechtsvorm
Vennootschap onder Firma
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
Om kennis te borgen en onnodige kosten te voorkomen is besloten om een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere aan te wijzen als gevolmachtigd directeur in de vof IbbA. Deze aanwijzing is verbreed tot de VOF IbbA Ymere en voor de benodigde acties ter uitwerking, zoals het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Ymere.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere en Ymere dragen beide het risico van de IbbA start-financieringen in Nobelhorst. Binnen de grondexploitatie Hout/Noord is een bedrag van € 7.500 per kavel gereserveerd voor maximaal 150 kavels ten behoeve van de gezamenlijke storting in de vof IbbA Ymere. Al naar gelang de fasering van uitgiften zullen stortingen ten laste van de grondexploitatie worden gebracht. Bij een lagere risicodekking per kavel wordt het verschil in een afzonderlijke voorziening bij de gemeente ondergebracht. Bij een hogere risicodekking per kavel dan de afgesproken € 7.500 per kavel zullen beide partijen voor 50% bijdragen aan dit verschil. Op dit moment is het risicoprofiel € 4.000 per kavel, wat betekent dat gemeente Almere € 4.000 per kavel direct in de vof stort en € 3.500 per kavel in de voorziening achterhoud. Deze laatste voorziening is bij jaarrekening 2019, uitgaande van de risicoanalyse, vrijgevallen.
Openbaar belang
Het stimuleren van het particulier opdrachtgeverschap (PO) voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot € 40.000).
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019*
Begin 2019**
Eind 2019
eigen vermogen
0,1
vreemd vermogen
2,4
resultaat jaarrekening
0,1
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
*Basis zijn de jaarstukken 2018.**Door de vof wordt geen begroting opgesteld.
Risico's en risicobeheersing
Periodiek wordt bij de jaarrekening een risicoanalyse gemaakt van de uitwerking van de schuldpositie en de aflossingssituatie en mogelijkheden van leningen aan de deelnemers. Ter afdekking van het risico staat de risicovoorziening. De accountant van de vof toetst onder meer deze gegevens inclusief de risicoanalyse bij de controle op de jaarrekening van de vof IbbA Ymere.
Werk en inkomensondersteuning en inclusiviteit
Werk en inkomensondersteuning en inclusiviteit
GR Werkvoorzieningschap Tomingroep en Tomingroep BV
05/06
GR Werkvoorzieningschap Tomingroep en Tomingroep BV
Vestigingsplaats
Hilversum
Programma
Werk en inkomensondersteuning en inclusiviteit
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
Ingevolge de GR heeft Almere één zetel in het algemeen bestuur. Op dit moment levert Almere de voorzitter van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur in de persoon van portefeuillehouder Werk & Inkomen, Integratie en Wonen met Zorg. Het Werkvoorzieningsschap Tomingroep is enig aandeelhouder van Tomingroep BV. De statuten van de GR zijn aangepast. In Almere is deze in juni 2017 aangenomen door de raad. Er is sindsdien een aangepaste zeggenschapsverhouding gaan gelden. Voor Almere betekent het een zeggenschapsaandeel van 38% in plaats van 11%.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) verleent Almere het Werkvoorzieningschap jaarlijks een bijdrage die (maximaal) zo groot is als de Wsw doeluitkering van het Rijk. Op grond van de GR waarborgen de gemeenten de leningen en rekening-courant van het schap naar evenredigheid van het aantal inwoners op 1 januari van het jaar waarin de overeenkomst voor de betreffende transactie wordt gesloten. Volgens een samenwerkingsovereenkomst tussen het Werkvoorzieningschap en Tomingroep BV staat het Werkvoorzieningschap borg voor leningen. Krachtens deze overeenkomst garandeert Tomingroep BV een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap.
Openbaar belang
Het verschaffen van aangepast werk ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is verantwoordelijk voor juiste uitvoering van de wet. Tomingroep BV is verantwoordelijk voor een bedrijfseconomisch verantwoorde uitvoering van de wet.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019*
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
1,9
1,9
1,9
1,9
vreemd vermogen
9,9
10,5
11,4
12,5
resultaat jaarrekening
0
0
0
0
jaarlijkse bijdrage
9,3
9,3
8,9
8,9
* Bedragen eind 2019 op basis van concept jaarrekening 2019
Risico's en risicobeheersing
- De omzet van de BV kan terugvallen door verminderde vraag (waaronder verminderde opdrachten vanuit GR gemeentes) onder meer in verband met bezuinigingen. Dat kan een negatieve invloed op het resultaat van de BV hebben.
- Rijksbezuinigingen op de Wsw leiden tot verminderde inkomsten in het Werkvoorzieningsschap, waardoor het bruto resultaat van het Werkvoorzieningsschap zal verslechteren. De compenserende bijdrage van de BV zal dan opgebracht moeten worden uit opgebouwde reserves waardoor er wordt ingeteerd op het eigen vermogen.
- De rijkssubsidiebijdrage per Wsw-geïndiceerde daalt naar het wettelijk minimumloon. Dat is duizenden euro’s minder dan het huidige subsidiebedrag per Wsw-geïndiceerde. De huidige Wsw-populatie behoudt haar arbeidsrechten (welke zijn vastgelegd in de cao Sociale Werkvoorziening). De negatieve resultaten die hieruit voortvloeien leiden tot een financieringsvraagstuk en tot de noodzaak om de organisatie te herstructureren. Het eigen vermogen kan het nadelig resultaat compenseren waarna de GR gemeentes verantwoordelijk zijn voor het verlies.
Zes maal per jaar vindt er een vergadering van het dagelijks bestuur of algemeen bestuur plaats, waarin wetswijzigingen, beleidsvoornemens, strategieën, de begrotingen, de jaarrekeningen, management-informatie en lopende zaken worden besproken dan wel vastgesteld.
Om het risico voor de gemeente te beperken zijn de volgende acties ondernomen:- Op financieel en beleidsniveau wordt structureel en minimaal vier keer per jaar overleg gepleegd om waar nodig bij te sturen.
- Tomingroep heeft een bedrijfsplan uitgewerkt dat de herstructurering inzichtelijk maakt. Er is vertrouwen dat dit bedrijfsplan toereikend is om de kortingen op te vangen. Mede doordat de deelnemende gemeentes (tevens opdrachtgevers) aan de GR Tomin inhoudelijk zeer nauw betrokken zijn bij het proces en de herstructurering.
Actualiteit 2019
Bij raadsbrief d.d. 10 september 2019 hebben wij u geïnformeerd dat de Tomingroep 2019 heeft afgesloten met een verlies van ruim € 2 miljoen, voor het eerst in 25 jaar een tekort. Het bedrijf kan dit verlies zelf vanuit haar eigen middelen opvangen. De oorzaak van dit verlies ligt in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallende omzet en veel extra inhuur van uitzendkrachten – met name op groenbestekken die meer inzet vragen dan voorzien. Verder brengt het werken met mensen uit de Participatiewet (o.a. nieuw beschut werken) meer kosten met zich mee dan het werken met SW-medewerkers. Deze ontwikkeling vraagt om een stevige doorontwikkeling van de organisatie, waarbij de goede financiële basis die onder de Tomingroep ligt, voldoende ruimte biedt om de hiervoor noodzakelijke investeringen te plegen.
Financiën
Financiën
Alliander
14
Alliander
Vestigingsplaats
Arnhem
Programma
Financiën
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening is vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft 794.270 aandelen. Dit is een aandelenbelang van 0,58%. De gemeente Almere heeft geen leningen of garantstelling verstrekt aan Alliander.
Openbaar belang
Zorgdragen voor een continue en betaalbare stroomvoorziening door middel van een goedlopend netwerkbedrijf.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
3.604
4.224
3.604
3.604
vreemd vermogen
2.936
4.567
2.936
2.936
resultaat jaarrekening
121
253
121
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Het resultaat na belastingen van Alliander kwam uit op € 253 miljoen (2018: € 334 miljoen). Het resultaat exclusief bijzondere posten bedraagt over 2019 € 267 miljoen en is hiermee € 6 miljoen hoger dan in 2018.Alliander heeft aangekondigd dat als gevolg van een besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de netwerkbeheerder Tennet een kostenstijging mag inrekenen in haar tarieven naar lokale netwerkbeheerders, zoals Alliander. Dit leidt voor Alliander tot een verhoging van het kostenniveau welke zich direct vertaald in een verlaging van het verwachtte jaarresultaat. De effecten hiervan zullen ook zichtbaar zijn in de dividenduitkering over boekjaar 2020. Wij hebben dit verwerkt in onze verwachtte dividendinkomsten.
Risico's en risicobeheersing
De externe accountant van Alliander rapporteert over de financiële risico’s, de mate waarin deze worden beheerst en het in control zijn van de organisatie. De uitkomsten worden weergegeven in een accountantsverklaring. Tevens heeft de Raad van Bestuur een corporate governance verklaring afgelegd die bij de jaarrekening 2019 is toegevoegd. De gemeente Almere neemt deel aan het platform Nuval dat de belangen van de aangesloten gemeentes in Flevoland en Gelderland behartigt voor het aandeelhouderschap in Vitens en Alliander.
Financiën
Vitens
15
Vitens
Vestigingsplaats
Zwolle
Programma
Financiën
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening is vertegenwoordiger in de commissie van aandeelhouders van Vitens.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere bezit sinds juli 2012 in totaal 366.175 aandelen (6,34% van het totaal). Op de balans staan deze aandelen gewaardeerd voor een bedrag van € 15.197.000. De gemeente heeft geen garantiestelling of leningen verstrekt.
Openbaar belang
Vitens heeft als drinkwaterbedrijf een belangrijke maatschappelijke taak en moet de leveringszekerheid van goedkoop drinkwater van goede kwaliteit garanderen. De overheid hecht grote waarde aan de publieke taak van de drinkwaterbedrijven zoals Vitens. Daarom is wettelijk vastgelegd dat de aandelen van drinkwaterbedrijven in publieke handen moeten blijven.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
533
533,3
551,4
vreemd vermogen
1.234
1.293
1.284,8
resultaat jaarrekening
11,1
12,5
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vitens heeft een uitdagend en toch succesvol jaar achter de rug. Ondanks een piekbelasting van het systeem in de (droge) zomer, toch een positief jaarresultaat van € 11,1 miljoen. De financierbaarheid van de onderneming staat onder druk, onder meer door landelijke wet- en regelgeving, waardoor de balans versterkt moet worden en er geen winstuitkering (dividend) zal plaatsvinden.
Risico's en risicobeheersing
De externe accountant van Vitens rapporteert over de financiële risico’s, de mate waarin deze worden beheerst en het in control zijn van de organisatie. De uitkomsten worden weergegeven in een accountantsverklaring.
De wethouder Financiën wordt, als vertegenwoordiger in de commissie van aandeelhouders, ambtelijk ondersteund door een juridisch- en een financieel adviseur. In de aandeelhoudersvergadering vindt besluitvorming plaats over de vaststelling van de (drinkwater) tarieven, de investeringen, het dividendbeleid en het beloningsbeleid. De gemeente Almere neemt deel aan het platform Nuval, dat de belangen van de aangesloten gemeentes in Flevoland en Gelderland behartigt voor het aandeelhouderschap in Vitens en Alliander.
Financiën
Bank Nederlandse Gemeenten
16
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Programma
Financiën
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening is vertegenwoordiger in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Almere bezit 3.432 aandelen (0,006% van totaal). Dit staat op de balans gewaardeerd voor een bedrag van € 8.580.
Openbaar belang
Behouden van toegang tot geld- en kapitaalmarkt (financiële markten).
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
4.991
4.887
n.v.t.
n.v.t.
vreemd vermogen
132.518
144.802
n.v.t.
n.v.t.
resultaat jaarrekening
337
163
n.v.t.
n.v.t.
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Risico's en risicobeheersing
Bij een faillissement is de waarde van het aandelenkapitaal het maximale risico voor de gemeente Almere. De BNG beschikt over een zogenaamde triple A rating (hoogste kredietwaardigheidscijfer) en valt onder het strenge toezicht van de ECB, waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat de BNG failliet gaat.
Veiligheid
Veiligheid
Veiligheidsregio Flevoland
01
Veiligheidsregio Flevoland
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Veiligheid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De burgemeester van Almere is voorzitter van het bestuur van de Veiligheidsregio Flevoland.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De jaarlijkse Almeerse bijdrage aan de Veiligheidsregio Flevoland bedraagt circa € 10,3 miljoen en wordt bepaald op basis van het aantal inwoners en de oppervlakte per deelnemende gemeente.
Openbaar belang
Het waarborgen van de veiligheid van de inwoners van Almere op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
9,3
9,4
n.v.t.
9,4
vreemd vermogen
6,2
6,1
n.v.t.
10,3
resultaat jaarrekening
0,1
n.v.t.
0
jaarlijkse bijdrage
9,7
10,3
9,7
10,3
De jaarrekening sluit met een positief resultaat van € 0,1 miljoen. Dit resultaat komt voort uit verschillende voor- en nadelen uit de diverse kolommen van de veiligheidsregio. In 2019 is gewerkt aan het in kaart brengen van de benodigde maatregelen om de dienstverlening te kunnen waarborgen en de financiële positie te versterken. Met hulp van verhoging van de gemeentelijke bijdrage in 2019 is een krachtige start gemaakt met een aantal van de maatregelen. In 2020 wordt verder gewerkt aan het versterken van de organisatie en het op orde brengen van de aandachtspunten zoals vakbekwaamheid, arbeidshygiëne en het hoge vrijwilligersverloop. Daarnaast heeft het bestuur gekozen om een wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor te stellen aan de colleges, waarmee een nieuwe methode van kostenverdeling onder de zes gemeentes mogelijk is. Hierbij wordt aangesloten bij de uitkeringen uit het gemeentefonds. In 2020 wordt het proces van wijziging afgerond.
Risico's en risicobeheersing
De mate waarin de Veiligheid regio Flevoland in staat is om de ingeschatte risico’s financieel op te vangen, wordt zichtbaar gemaakt via de risicoparagraaf en het weerstandsvermogen (algemene reserve). Het totaalbedrag van de risico’s bedraagt € 4,9 miljoen, met een gemiddelde ‘risicofactor’ (kans) van ca. 30%. Dit komt neer op een te reserveren risicobedrag van € 1,5 miljoen. De belangrijkste risico’s zijn:
- Taakdifferentiatie brandweerpersoneel
Als gevolg van Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren wordt er nu nader gekeken naar een uitwerken van de taakdifferentiatie tussen beroeps en vrijwilligers. Hierbij moet de uitkomst zijn dat er objectief gesteld kan worden dat er een verschil is tussen beroeps en vrijwilligers. Het risico is dat een vrijwilliger als een beroeps gezien wordt. De financiële gevolgen van de WNRA worden geschat op € 2.000.000. Met een geschatte kans van 40% levert dit een risicoreservering van € 800.000 op.
- Opbrengsten Openbaar Meldsysteem (OMS)
De veiligheidsregio’s ontvangen een vergoeding voor de kosten die het Openbaar Meld Systeem met zich meebrengt. Landelijk wordt gewerkt aan een andere inrichting van het OMS-stelsel, wat fasegewijs middels een zorgvuldige transitie moet worden herinricht. Omdat de baten mogelijk wegvallen door het aanpassen van OMS-contracten ontstaat er financieel risico. De omvang van dit risico bedraagt € 400.000.
- Frictiekosten meldkamerpersoneel tot 2025
Door de samenvoeging van de meldkamers zullen naar verwachting frictiekosten gaan ontstaan. Ondanks een toezegging bestaat het risico dat de Nationale Politie niet alle kosten voor haar rekening neemt. Het netto risicobedrag bedraagt € 300.000.
Duurzaam, leefbaar en bereikbaar
Duurzaam, leefbaar en bereikbaar
Huisvuilcentrale Noord Holland (HVC)
07
Huisvuilcentrale Noord Holland (HVC)
Vestigingsplaats
Alkmaar
Programma
Duurzaam, leefbaar en bereikbaar
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening is afgevaardigde in de Algemene Ledenvergadering namens de gemeente Almere en werkt daarbij in de voorbereiding samen met andere Flevolandse aandeelhouders. De gemeente Almere is qua inwonersaantal de grootste gemeentelijke aandeelhouder van de HVC. Qua stemrecht de op één na grootste gemeentelijke aandeelhouder.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft 173 aandelen (van de 2.914) en heeft daarmee 5,9% van het stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van HVC. De aandelen hebben een nominale waarde van € 45,45 per aandeel en staan voor een totaalwaarde van € 7.863 op de balans. Almere staat garant voor de langlopende leningen. De omvang van deze leningen op 31 december 2019 is € 628 miljoen (€ 630 miljoen eind 2018), het aandeel van Almere hierin bedraagt € 37,3 miljoen (€ 37,4 miljoen eind 2018). Bij een faillissement is dit het maximale risico voor de gemeente Almere.
Openbaar belang
HVC verbrandt het huishoudelijk afval uit Almere op een milieuverantwoorde wijze. Almere koopt voor de openbare ruimtes tegen een voordelig aandeelhouderstarief energie in, die wordt teruggewonnen bij de afvalverbranding. Almere werkt samen met HVC aan duurzame initiatieven (zon en wind). HVC acteert als grondstoffen makelaar en verwerker van plastic, metaal en drankkartons als resultaat van een openbare aanbesteding.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Eind 2018
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
116,3
126,4
116,0
126,0
vreemd vermogen
723,0
733,1
753,0
750,0
resultaat jaarrekening
13,3
10,0
10,0
10,0
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Risico's en risicobeheersing
Het grootste risico is dat bij een faillissement van de HVC Almere wordt aangesproken op haar aandeel van 5,9% van de garant gestelde leningen. De Almeerse garantstelling bedraagt momenteel € 37,3 miljoen, met een maximum van € 39,7 miljoen. Dit risico is opgenomen in de risicoparagraaf. Het standaard risicoarrangement is van toepassing, de beheersmaatregelen worden minimaal eens in de vier jaar geactualiseerd.
Doorlopende beheersmaatregelen:
1. Sturing bedrijfsvoering via stemrecht
2. Ontwikkelen regionale stemkracht bij besluitvorming
3. Regionale samenwerking op dossier
Voor de beheersmaatregelen is de portefeuillehouder Financiën bestuurlijk verantwoordelijk.Duurzaam, leefbaar en bereikbaar
Floriade Almere 2022 BV
10
Floriade Almere 2022 BV
Vestigingsplaats
Almere
Programma
Duurzaam, leefbaar en bereikbaar
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De Floriade Almere 2022 BV is een uitvoeringsorganisatie met een specifieke taak: het op bedrijfsmatige wijze organiseren en commercieel exploiteren van het evenement Floriade in 2022 en de making of. De BV functioneert in een politieke context, maar wel op afstand. De gemeente is vooralsnog enig aandeelhouder van de Floriade BV. Als zodanig is de Floriade BV een verbonden partij voor de gemeente. De aandeelhoudersrol wordt ingevuld door de wethouder Financiën. De aansturing van de Floriade BV vindt plaats door de directie onder toezicht van de Raad van Commissarissen (RvC). De algemene kaders die de directie meekrijgt zijn geformuleerd in de statuten. Hierin is opgenomen voor welke besluiten de directie goedkeuring nodig heeft van de RvC en welke besluiten moeten worden voorgelegd aan de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente is enig aandeelhouder van de Floriade Almere 2022 BV (1.000 aandelen à € 1 nominaal). Daarnaast heeft de gemeente per 31 december 2019 leningen verstrekt aan de Floriade BV van in totaal € 13,4 miljoen. Op basis van de begroting van de Floriade BV loopt de leningsfaciliteit gedurende 2020 op tot circa € 16,3 miljoen.
Openbaar belang
De Floriade heeft als doel het maximaliseren van de economische, sociale en maatschappelijke spin off van de Floriade. In andere woorden een langdurige maatschappelijke en economische impact op de omgeving. De Floriade BV heeft tot taak kansen te benutten (projecten, initiatieven en deelnemingen) die het succes van het evenement, de making of en de gebiedsontwikkeling (legacy) bevorderen. Dit kan zij maximaal bereiken door op armlengte van de gemeente als zelfstandige entiteit/ondernemer te opereren.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
1 euro
1 euro
1 euro
1 euro
vreemd vermogen
11,8
13,4
11,4
13,4
resultaat jaarrekening
0
0
0
0
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Jaarlijks wordt tussen de gemeente en de Floriade BV een leenovereenkomst gesloten. In 2019 is 5.16 miljoen euro aan lening verstrekt aan de Floriade BV. Dit bedrag komt overeen met de ondertekende leenovereenkomst en het bijbehorende addendum.
Risico's en risicobeheersing
Regelmatig wordt een extern uitgevoerde risicoanalyse opgesteld en aan de raad aangeboden. De raad wordt vierjaarlijks (bij de programmabegroting en -rekening en via de voortgangsrapportages) geïnformeerd over de voortgang van de voorbereidingen van de Floriade en over de geactualiseerde risico’s. Deze risico’s worden nader beschreven in de paragraaf weerstandsvermogen en in de voortgangsrapportages, als ook in de paragraaf Floriade. Verder is medio 2018 een externe midtermreview uitgevoerd, waarvan de uitkomsten aan de raad zijn aangeboden. Naar aanleiding hiervan is de governance herzien en is de samenwerking tussen de gemeente en de BV geïntensiveerd.
Bestuur, inwoners en economie
Bestuur, inwoners en economie
Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere NV
11
Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere NV
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Bestuur, inwoners en economie
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouders Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling, Onderwijs-Arbeidsmarkt en Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening vertegenwoordigen Almere in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders/Vergadering van Vennoten van OMALA NV.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Van OMALA NV bezit de gemeente Almere 1/3e deel van het aandelenkapitaal. Dit is nominaal € 25.000. In Airport Garden City CV heeft de gemeente commanditair kapitaal van € 1 miljoen gestort. Het bedrag aan uitstaande leningen aan Airport Garden City CV bedroeg eind 2019 nog € 1,2 miljoen. De leningen passen binnen de door de raad gestelde kaders en worden op de overeengekomen data afgelost.
Openbaar belang
OMALA biedt kansen om economische activiteiten en arbeidsplaatsen te realiseren door middel van een bedrijvenpark met unieke vestigingsvoorwaarden, te weten de nabijheid van een luchthaven.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
0,2
0,2
0,2
0,2
vreemd vermogen
0,1
0,1
0,1
0,1
resultaat jaarrekening
0
0
0
0
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Cijfers realisatie 2019 obv concept jaarrekening 2019 (eind januari 2020)
Risico's en risicobeheersing
In het jaarplan van OMALA zijn maatregelen voor risicobeheersing opgenomen zoals een strakke cash flow sturing. De risico’s voor OMALA zijn sterk afgenomen na de verkoop van de eerste, grote logistieke kavel in 2017 en de samenwerking met Schiphol Real Estate. Bij de verdere ontwikkeling worden geen gronden meer aangekocht maar wordt de regie gevoerd over de gebiedsontwikkeling en de uitgifte. Het risicobedrag in deze programmabegroting is daarom op nul gehandhaafd.
Bestuur, inwoners en economie
Ontwikkeling Maatschappij Airport Garden City CV
12
Ontwikkeling Maatschappij Airport Garden City CV
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Bestuur, inwoners en economie
Rechtsvorm
Commanditaire Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouders Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling, Onderwijs-Arbeidsmarkt en Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening vertegenwoordigen Almere in de vergadering van vennoten.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Van OMALA NV bezit de gemeente Almere 1/3e deel van het aandelenkapitaal. Dit is nominaal € 25.000. In Airport Garden City CV heeft de gemeente commanditair kapitaal van € 1 miljoen gestort. Een aantal leningen is in 2019 vervroegd afgelost. Het bedrag aan uitstaande leningen aan Airport Garden City CV bedraagt eind 2019 nog € 1,2 miljoen. De resterende leningen passen binnen de door de raad gestelde kaders en worden op de overeen gekomen data afgelost.
Openbaar belang
OMALA biedt kansen om economische activiteiten en arbeidsplaatsen te realiseren door middel van een bedrijvenpark met unieke vestigingsvoorwaarden, te weten de nabijheid van een luchthaven.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
3,0
3,0
3,0
3,0
vreemd vermogen
9,1
6,1
9,1
6,1
resultaat jaarrekening
0,0
0,0
0,0
0,0
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
nvt
nvt
Realisatie cijfers 2019 obv concept jaarrekening 2019 (eind januari 2020)
Risico's en risicobeheersing
In het jaarplan van OMALA zijn maatregelen voor risicobeheersing opgenomen zoals een strakke cash flow sturing. De risico’s voor OMALA zijn sterk afgenomen na de verkoop van de eerste, grote logistieke kavel in 2017 en de samenwerking met Schiphol Real Estate. Bij de verdere ontwikkeling worden geen gronden meer aangekocht, maar wordt de regie gevoerd over de gebiedsontwikkeling en de uitgifte. Het risicobedrag in deze programmabegroting is daarom op nul gehandhaafd.
Bestuur, inwoners en economie
Technofonds
13
Technofonds
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Bestuur, inwoners en economie
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling, Onderwijs-Arbeidsmarkt vertegenwoordigt Almere in het Technofonds.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft een aandelenkapitaal van € 1.964.867 ingelegd. Dit zijn 4.330 aandelen.
Openbaar belang
Technofonds is gericht op het risicodragend participeren in technologisch georiënteerde bedrijven in Almere, Lelystad, Dronten, Noordoostpolder en Urk ter versterking en verbreding van de economische structuur in Flevoland. Het Technofonds heeft een revolverend karakter en voorziet in de financieringsbehoefte van bedrijven in een fase van start, groei en ontwikkeling.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2019
Eind 2019
Begin 2019
Eind 2019
eigen vermogen
7,0
5,2
vreemd vermogen
0,1
0,1
resultaat jaarrekening
-0,9
-1,8
jaarlijkse bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Risico's en risicobeheersing
Er is geen financieel risico omdat het ingebrachte aandelenkapitaal niet op de gemeentelijke balans is gewaardeerd en destijds hard is afgedekt. Aan elke deelname is een geldelijk maximum verbonden. Participaties mogen niet aangegaan worden als er sprake is van verliesfinanciering. Tevens zijn er regels gesteld aan Beheer Flevoland Participaties omtrent het zorgvuldig beheer, waaronder rendementseisen en continuïteitsvoorwaarden. Eventuele winst wordt toegevoegd aan de reserve. Hiermee kunnen eventuele negatieve resultaten gedekt worden.