Onderwijsbeleid
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | 0,1 |
reservemutaties | 0,0 |
totaal inclusief reservemutaties | 0,1 |
We konden het plan van aanpak voor het lerarentekort pas in het najaar van 2019 op stellen. Hierdoor zijn we later gestart met de uitvoering. De kosten zijn daardoor € 0,3 miljoen lager. Dit geld zal in 2020 nodig zijn voor het oplossen van het lerarentekort. Daarnaast was er sprake van € 0,2 miljoen hogere uitgaven voor de Vliegende brigade en de sluitende aanpak leren en werken. De uitgaven worden gedekt uit de reserve aanjaagmiddelen. Dit is verwerkt op het programma Financiën.
Onderwijsbeleid 0-4 jaar
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | 0,9 |
reservemutaties | 0,0 |
totaal inclusief reservemutaties | 0,9 |
Onderwijs achterstandenbeleid (0,7 V)
Het onderwijsachterstandenbeleid wordt bekostigd via een doeluitkering van het Rijk. Kosten voor onderwijsachterstandenbeleid, die de gemeente tot nu toe zelf betaalde, mogen ook bij het Rijk worden gedeclareerd. Het gaat hier over de periode 2011 tot en met 2018. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 0,7 miljoen.
Asschergelden (0,2 V)
Verder is er sprake van een voordeel op de Asschergelden (gelden voor kinderopvang/voorschoolse opvang) en zijn er subsidies over voorgaand jaar teruggevorderd (€ 0,2 miljoen).
Laaggeletterdheid
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | 0,0 |
reservemutaties | 0,0 |
totaal inclusief reservemutaties | 0,0 |
Op dit onderdeel zijn geen afwijkingen van € 0,1 miljoen of groter.
Onderwijshuisvesting
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | 0,4 |
reservemutaties | -0,1 |
totaal inclusief reservemutaties | 0,3 |
Bestaande onderwijshuisvesting (0,7 V)
Het voordeel op de onderwijshuisvesting heeft meerdere oorzaken. Er is sprake van lagere nutskosten (€ 0,2 miljoen) door een zacht winterseizoen, duurzaamheidsmaatregelen en voorlichting aan gebruikers over besparingsmogelijkheden. Ook is er een voordeel op het vandalismebudget (€ 0,2 miljoen), er is veel inspanning geweest op preventie van dit soort schade. In Nobelhorst zijn in de tweede helft van het jaar nieuwe huur-medegebruik contracten afgesloten die nog niet begroot waren (€ 0,1 miljoen). Voor de nieuwe school voortgezet onderwijs in Poort zijn de eigenaarslasten zoals OZB en verzekeringen lager uitgevallen (€ 0,1 miljoen). Ook op de overige eigenaars- en gebruikerslasten van diverse scholen is een voordeel van in totaal € 0,1 miljoen ontstaan.
Huurvergoeding Montessori Lyceum Flevoland (0,4 N)
Bij de ingebruikname van het pand van het Montessori Lyceum Flevoland (MLF) is afgesproken dat het schoolbestuur (ASG) verantwoordelijk is voor de huur, maar dat de gemeente een tegemoetkoming zou doen in de huurvergoeding. Over de hoogte van deze vergoeding heeft een langlopende juridische kwestie gespeeld, die onlangs is afgesloten met een finaal akkoord, waarbij de gemeente een totaalbedrag van € 0,4 miljoen heeft betaald.
1e Inrichting onderwijsleerpakketten en meubilair en spoedaanvragen (0,1 V/0,1 N)
In Nobelhorst is door een private partij het kinderdagverblijf Sterrenrijk gerealiseerd. De bouw van dit kinderdagverblijf was vertraagd. De gemeente huurt voor het basisonderwijs 7 lokalen, vanaf de zomer 2019. De gemeente had dus veel belang bij tijdige oplevering. Om toch mogelijk te maken dat de lokalen na de zomer van 2019 in gebruik konden worden genomen, heeft de gemeente € 0,2 miljoen bijgedragen in tijdelijke nutsvoorzieningen en een verwarmingsinstallatie. Normaal gesproken horen deze lasten door de eigenaar van het pand te worden betaald. Gelet op de spoedeisende situatie heeft de gemeente voor deze bijdrage gekozen.
Door lagere kosten voor spoedaanvragen is er saldo toch een voordeel van € 0,1 miljoen. Omdat deze uitgaven gedekt worden uit de reserve onderwijs leerpakket is er ook minder aan de reserve onttrokken.
Sportbeleid
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | 0,2 |
reservemutaties | 0,0 |
totaal inclusief reservemutaties | 0,2 |
Op de budgetten voor sportbeleid zijn er diverse kleinere afwijkingen zoals lagere uitgaven voor opleidingen en bijeenkomsten, beleid en ontwikkeling, combinatie functionarissen en buurtsportcoaches.
Sportgebouwen en -velden
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | 1,4 |
reservemutaties | 0,0 |
totaal inclusief reservemutaties | 1,4 |
Sportgebouwen en velden (0,2 N)
Begin 2018 is er een grote storm geweest waarbij de daken van de topsporthal en het sportcomplex Olympiakwartier ernstig zijn beschadigd. In de zomer van 2019 heeft het definitieve herstel van beide daken plaatsgevonden. Een deel van de schadevergoeding is echter al in 2018 ontvangen en verantwoord. Hierdoor veroorzaken de herstelkosten nu een nadeel.
Sportgebouwen- en velden (1,1 V)
Door diverse (veelal incidentele) oorzaken is er sprake van een voordeel van afgerond € 1,1 miljoen. Op hoofdlijnen betreft dit:
- Vertraging in de aanleg sportvoorzieningen in onder meer Almere Poort door een langere voorbereiding en aanbesteding, daarnaast ook latere vervanging van kunstgrasvelden en sportinrichting als gevolg van een langere technische levensduur (0,6 miljoen V)
- Meer verhuurinkomsten sportaccommodaties door extra incidentele huur en een grotere afname van uren door sportverenigingen (0,2 miljoen V)
- Lagere nutskosten en minder onderhoud buitensportvoorzieningen als gevolg van extreem gunstige weersomstandigheden (0,2 miljoen V)
- Diverse kleinere afwijkingen (0,5 miljoen V)
BTW-schade sportbesluit (0,6 V)
Met ingang van 1 januari 2019 kunnen de btw-kosten van sport niet meer fiscaal verrekend worden met de belastingdienst. Het gaat om de btw op kosten van investeringen en exploitatie van sporthallen, gymzalen, buitensport en alle gerelateerde sportactiviteiten. Ter compensatie heeft het ministerie een specifieke uitkering (SPUK) beschikbaar gesteld van circa € 180 miljoen per jaar. Gemeenten kunnen de btw over de periode 2019 – 2023 declareren via een SPUK-aanvraag voor alle gerealiseerde bestedingen. Na 2023 eindigt de regeling en is de bedoeling dat de middelen worden toegevoegd aan het gemeentefonds.
Bij de begroting 2020 bleek dat landelijk er 25% meer aan btw was aangemeld dan beschikbaar. Hierdoor werd in de begroting rekening gehouden met een nadeel van € 0,4 miljoen. Doordat in 2019 landelijk uiteindelijk minder investeringen zijn gerealiseerd dan aangevraagd heeft dit nadeel zich niet voorgedaan. Daarnaast is bij het opstellen van de declaratie voor 2019 gebleken dat er nog € 0,2 miljoen meer gedeclareerd kon worden dan oorspronkelijk ingeschat.
Kunst en Cultuur
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | -0,1 |
reservemutaties | 0,0 |
totaal inclusief reservemutaties | -0,1 |
Dit nadeel komt door hogere ozb, energie en andere kosten bij diverse gebouwen. Niet alle kosten kunnen worden doorberekend aan de gebruikers.
Bibliotheekwerk
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | 0,2 |
reservemutaties | 0,0 |
totaal inclusief reservemutaties | 0,2 |
Op huisvesting van de bibliotheek in Almere-Stad is per saldo een voordeel ontstaan van € 0,2 miljoen. Dit wordt voor € 0,1 miljoen veroorzaakt door lagere rentekosten. Daarnaast is er een voordeel door hogere huuropbrengsten uit de horeca.
Fonds Verstedelijking Almere
bedragen x € 1 miljoen | |
resultaat | 2,8 |
reservemutaties | -2,8 |
totaal inclusief reservemutaties | 0,0 |
Het voordelige resultaat wordt met name veroorzaakt doordat in 2019 duidelijk is geworden dat het project Eden niet doorgaat. Hierdoor valt er € 2,5 miljoen vrij binnen het Fonds Verstedelijking Almere. De middelen blijven binnen het fonds beschikbaar voor het meerjarenprogramma 2021-2025. Daarnaast is aan het project Kustzone Poort € 0,2 miljoen minder besteed dan begroot. De niet uitgegeven middelen zijn niet onttrokken aan het Fonds Verstedelijking Almere. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Fonds verstedelijking Almere.