Risico's
risico's | restrisico | kans | risicobedrag | risicobedrag | verschil |
belangrijkste risico's | |||||
Floriade businesscase | 26.800 | div | 13.300 | 13.400 | -100 |
Floriade grondexploitatie | 6.561 | div | 2.482 | 2.200 | 282 |
garantstelling Huisvuilcentrale | 37.300 | pm | pm | pm | |
indexatie beheer en onderhoud | 5.000 | 60% | 3.000 | 0 | 3.000 |
overige risico's | 600 | 60% | 360 | 360 | |
vertrouwelijke risico's | 114 | 20% | 23 | 23 | |
vervallen | 198 | -198 | |||
totaal | 76.375 | 47% | 19.165 | 16.181 | 2.984 |
Floriade businesscase
Rondom het Floriade evenement zijn diverse risico's te onderscheiden, die elk worden gemonitord en waarvoor indien nodig beheersmaatregelen worden getroffen. Afgelopen periode is de risicoanalyse op onderdelen geactualiseerd. Hieruit blijkt dat het risicobedrag daalt met € 0,1 miljoen ten opzichte van het risicobedrag wat was opgenomen in de Programmabegroting 2020. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat de risico’s op de kosten rondom veiligheid en vergunningen nu in beeld zijn gebracht (deze stonden op PM). Daarnaast is het risico op het ontvangen van de Rijksbijdragen komen te vervallen. Een nadere toelichting op het risico Floriade is terug te vinden in de paragraaf Floriade.
Beheersmaatregelen
Voor de onderliggende deelrisico’s gelden verschillende beheersmaatregelen. Hierop wordt in de paragraaf Floriade een nadere toelichting gegeven.
Floriade grondexploitatie
Het risico van de grondexploitatie Floriade is gebaseerd op:
- de algemene marktrisico’s binnen het plan. De algemene marktscenario’s die van toepassing zijn, zijn gebaseerd op de laatst bestuurlijk vastgestelde MPG;
- een totaaloverzicht van het risicoprofiel opgebouwd uit gewogen projectrisico’s, gewogen projectkansen en algemene marktrisico’s;
- een toelichting op de projectrisico’s en projectkansen. Hierbij worden aard, omvang, kans van optreden en beheersmaatregelen vermeld;
- niet verrekenbare btw in verband met het evenement.
Het risico is met € 0,3 miljoen gestegen ten opzichte van de Programmabegroting 2020. Dit komt voornamelijk doordat regelgeving bepaalt dat er geen post voor onvoorziene kosten mogen worden meegenomen in de grondexploitatie zelf. Deze moeten worden meegenomen in de risicoreservering Een nadere toelichting op de risico’s in de grondexploitatie Floriade zijn terug te vinden in de geactualiseerde MPGA 2020.
Beheersmaatregelen
In deze fase van het proces zijn er nog geen beheersmaatregelen getroffen.
HVC
De gemeente Almere bezit 5,9% van de aandelen van de huisvuilcentrale (HVC) en heeft samen met de andere aandeelhouders een garantstelling afgegeven. Almere staat garant voor de langlopende leningen, zoals overeengekomen bij de aanvang van de HVC in 1996. De omvang van de leningen op 31 december 2019 is € 628 miljoen (€ 37,3 miljoen voor Almere op basis van 5,9% aandelen). Het plafond voor alle aandeelhouders samen is € 670 miljoen (€ 39,5 miljoen voor Almere). Bij een faillissement is dit het maximale risico voor de gemeente Almere. Door de vele veranderingen is de afvalmarkt onder druk komen te staan. Als gevolg hiervan maakt de HVC op dit moment een omslag door. Onderdeel van het aandeelhouderschap vormt de ballotageovereenkomst, waarin de gemeentelijke aandeelhouders onder andere voorwaarden voor de garantstelling hebben opgenomen. De aandeelhouders ontvangen jaarlijks 1% garantstellingsprovisie over het bedrag waarvoor het garant staat.
Beheersmaatregelen
De wethouder Financiën is namens de gemeente Almere afgevaardigde in de Algemene Leden Vergadering en werkt daarbij in de voorbereiding samen met andere Flevolandse aandeelhouders. Via de aandeelhoudersvergadering oefent de gemeente Almere invloed uit op het beleid van de HVC. De afgelopen jaren heeft de aandeelhoudersvergadering besloten om diverse beheersingsmaatregelen door te voeren, zoals:
- een kredietplafond voor de garantstelling van € 670 miljoen;
- diversificatie van de activiteiten, waarbij voor nieuwe investeringen geldt dat slechts de kernactiviteiten van de HVC onder garantstelling vallen. Deze activiteiten komen voort uit de wettelijke taken met betrekking tot het afvalstoffendomein. Voor overige projecten/investeringen zijn aandeelhouders niet verplicht om te participeren. Hiervoor dient aparte financiering te worden aangetrokken. Verder is er een ombuigingsprogramma doorgevoerd.
Financiële inschatting
Het restrisico is gelijk aan de garantstelling. Deze bedraagt € 37,3 miljoen. De afgelopen jaren heeft de HVC samen met de aandeelhouders de strategie herijkt en beheersingsmaatregelen genomen, gericht op minimalisering van het risico. Door de genomen beheersmaatregelen is een opwaartse lijn te zien in de bedrijfsresultaten van de HVC. De HVC laat de afgelopen jaren een positief resultaat zien en daalt de som van de leningen onder garantstelling. Als gevolg hiervan verwachten wij geen direct risico voor de komende jaren, waardoor het risicobedrag vooralsnog wordt opgenomen als pm.
Indexatie beheer
Door een hoogconjunctuur hebben wij nu te maken met een marktwerking waarbij prijsstijging in de markt hoger is dan de loon- & prijscompensatie die wij via het gemeentefonds ontvangen. Hierbij lopen wij als gemeente het risico dat wij niet aan onze beleidsnormen kunnen voldoen met betrekking tot onderhoud omdat de prijzen harder stijgen dan de geïndexeerde budgetten.
Beheersmaatregelen
Op de indexatie kan in principe niet worden bijgestuurd, dit is een gevolg van de markt. Het is mogelijk om op twee manieren om te gaan met de hogere indexatie:
- De hogere indexatie oplossen binnen de huidige budgetten. Er dient dan te worden bijgestuurd op de programmering (bijvoorbeeld aanpassen van kwaliteitsniveaus of uitstel van projecten waar mogelijk).
- De budgetten voor beheer & onderhoud verhogen om tegemoet te komen aan de prijsstijgingen. Dit betekent dat er dan ergens anders meer moet worden bezuinigd.
Financiële inschatting
Als de prijsstijgingen zich zo voortzetten leidt dit tot een jaarlijks tekort op het beheer en onderhoud van 5,0 miljoen. De kans dat dit zich voordoet is ingeschat op 60%.
Overige risico's
De overige risico's betreffen risico's waarvan het individuele risicobedrag van beperkte omvang is. Voor dit programma betreft het ontwikkelingen op de afvalmarkt waardoor onze verwerkingskosten, dan wel inkomsten uit restfracties, tegenvallen. Hierdoor lopen we het risico op een tekort in 2020, omdat de heffing 2020 al is vastgesteld. Voor de jaren daarna is het mogelijk om dit in het tarief te verwerken.
Vertrouwelijke risico's
De vertrouwelijke risico’s zijn toegelicht in de raadsbrief vertrouwelijke risico’s die als bijlage bij deze programmarekening is meegestuurd. Openbaarmaking van deze risico’s kunnen een negatieve invloed hebben op de onderhandelingspositie van de gemeente.
Vervallen
Een vertrouwelijk risico is komen te vervallen. Dit wordt nader toegelicht in de raadsbrief vertrouwelijke risico's