Het jaarrekeningresultaat algemene dienst over 2019 (voor resultaatbestemming) bedraagt € 5,2 miljoen. Voorgesteld wordt het volledige resultaat te bestemmen. In deze paragraaf wordt het resultaat op hoofdlijnen verklaard.
bedragen x € 1 miljoen
programma | 2019 |
Resultaat | 5,2 |
Resultaatbestemming | -5,2 |
Resultaat na bestemming | 0,0 |
Resultaat op hoofdlijnen
In onderstaande tabel is het resultaat per programma in beeld gebracht. De voorstellen voor resultaatbestemming worden in hoofdstuk 2.3.1 verder toegelicht. Hieronder geven wij een toelichting van het resultaat na bestemming.
resultaat op hoofdlijnen
bedragen x € 1 miljoen
bedragen x € 1 miljoen
programma | resultaat na bestemming |
Bestuur, inwoners en economie | -2,0 |
Duurzaam, leefbaar en bereikbaar | -5,2 |
Ruimte en wonen | 4,8 |
Zorg en welzijn | -1,0 |
Werk en inkomensondersteuning en inclusiviteit | 0,0 |
Onderwijs, sport en cultuur | 2,7 |
Veiligheid | 0,0 |
Bedrijfsvoering | -1,4 |
Financiën | 2,2 |
Eindtotaal | 0,0 |
Het jaarrekeningresultaat kan ook worden bezien in relatie tot de begrote lasten. De omzet bedraagt ongeveer € 1 miljard, het betreft ten opzichte van onze omzet een geringe afwijking. De grootste relatieve afwijkingen zijn te vinden binnen de programma’s bestuur (8% nadelig), duurzaam, leefbaar en bereikbaar (4% nadelig) en ruimte en wonen (4% voordelig).
Bestuur, inwoners en economie
De belangrijkste oorzaak van het tekort op dit programma is de storting in de pensioenvoorziening voor wethouders. Deze extra storting is nodig, omdat de rekenrente is verlaagd, waardoor de dekkingsgraad lager is. Om nu en in de toekomst te kunnen voldoen aan onze verplichtingen, moet € 1,8 miljoen extra in de voorziening worden gestort.
Duurzaam, leefbaar en bereikbaar
Op dit programma is een nadeel van € 0,7 miljoen op de afvalinzameling. Dit komt vooral door hogere verwerkingskosten van hout, ijzer en klein chemisch afval. Ook zijn de opbrengsten van deze grondstoffen lager. Verder hebben we meer onderhoud moeten plegen aan ons verouderde materiaal en zijn de personeelskosten hoger.
Hier staat een voordeel van € 0,8 miljoen tegenover op de riolering. Dit heeft vooral te maken met niet ingevulde vacatures.
Eind 2019 is door de Floriade BV een geactualiseerde businesscase aangeleverd, waaruit blijkt dat er meer geld nodig is voor het evenement (€ 5,8 miljoen). Hierover is nog geen besluit genomen. Echter voorzichtigheidshalve is in deze jaarrekening wel een voorziening getroffen tegenover de uitstaande leningen aan de Floriade BV van dit zelfde bedrag. Dit leidt tot een nadeel van € 5,8 miljoen.
Ruimte en wonen
De belangrijkste meevaller op dit programma is de vrijval van de voorziening IbbA; Ik Bouw Betaalbaar in Almere. Het betreft hier de vrijval van een voorziening voor het afdekken van de risico’s van leningen aan starters. De kopers werden in staat gesteld om met een gunstige lening een woning te kopen. We hebben de risico’s van deze leningen beoordeeld. Uit deze analyse blijkt dat de risico’s door de gestegen woningprijzen sterk zijn afgenomen. Hierdoor kon een voorziening van € 3,3 miljoen vrijvallen. Ook is er ten opzichte van de begroting een voordeel omdat een deel van de voorziening voor het gebouw Alnovum kon vrijvallen als gevolg van afschrijvingen. Dit levert een voordeel op van € 0,4 miljoen. Verder is er een voordeel van € 0,4 miljoen op de WABO- en milieuvergunningverlening en liggen de kosten voor ruimtelijke ordening, grondzaken en strategie € 0,7 miljoen lager.
Zorg en welzijn
Bij de jeugdhulp zonder verblijf is sprake van een nadeel van € 2,5 miljoen. De kosten zijn met 17% toegenomen ten opzichte van 2018. De stijging is onder andere te zien bij de behandelingen met psychiatrie. Hierbinnen is het hoge aantal kinderen met een basisschoolleeftijd opvallend. De verwijzingen lopen hoofdzakelijk via de huisarts. Een belangrijke oorzaak is ook de grote toename via Veilig Thuis kindermishandeling, doordat de meldcode is aangepast. Hierdoor verwijzen hulpverleners vaker door.
Op de Wmo is sprake van een voordeel van € 0,4 miljoen. De ondersteuningsarrangementen zijn duurder. Hier staan onder andere lagere kosten tegenover voor gehandicaptenvoorzieningen.
Bij de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is ook een voordeel van € 0,6 miljoen in verband met het terugvorderen van een subsidie aan de zorggroep Almere en de Geestelijke gezondheidszorg (Ggz). Daarnaast zijn er nog diverse kleine voordelen, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van natuur- en milieu educatie en door vertraging in de oplevering van bevolkingsvolgende voorzieningen..
Op de regionale Wmo-taken, inclusief vrouwenopvang, is een voordeel van € 2,2 miljoen. Dit is regiogeld en wordt daarom gestort in de reserve voor de regio.
Per saldo resteert er op dit programma een nadeel van € 1,0 miljoen.
Werk en inkomensondersteuning en inclusiviteit
Er is op dit programma een nadeel op de bijstand € 0,7 miljoen. We hebben bij de begroting een iets te optimistische raming gemaakt van de bijstandsverlening. Hier staan voordelen tegenover op de uitgaven voor re-integratie.
Onderwijs, sport en cultuur
De gemeente heeft € 0,7 miljoen subsidie terug ontvangen voor het onderwijs achterstandenbeleid over de periode 2011 tot en met 2018. Verder is er op de onderwijshuisvesting een voordeel van € 0,4 miljoen. Dit komt met name door hogere verhuuropbrengsten van gebouwen. Op sportvelden en sportgebouwen is een voordeel van € 1,3 miljoen door latere oplevering van sportvoorzieningen in Almere Poort, hogere verhuuropbrengsten, lagere kosten van nutsvoorzieningen etc.
Verder verwachten we dat we de betaalde btw op de uitgaven van sport volledig terugkrijgen van de Rijksoverheid. Bij de begroting hielden we nog rekening met een kostenpost van € 0,6 miljoen.
Veiligheid
Op dit programma zijn nauwelijks afwijkingen.
Bedrijfsvoering
Het tekort op het programma bedrijfsvoering komt voor € 0,7 miljoen doordat de bezuiniging op de ICT, die in de begroting was ingeboekt maar gedeeltelijk is ingevuld. Daarnaast zijn er gemeentebreed diverse kleine nadelen (maar ook voordelen) die optellen tot een nadeel van € 0,7 miljoen
Financiën
De gemeentefondsuitkering is per saldo € 0,6 miljoen hoger dan geraamd. Op onze belastinginkomsten is er sprake van een voordeel van € 1,3 miljoen. Dit komt voor de helft door de vrijval van de voorziening voor oninbare belasting debiteuren. Door de lage rentestand valt het renteresultaat € 0,7 miljoen hoger uit.