De gemeente Almere wil de organisatie communicatiever maken. Bij veel afdelingen werpt dit vruchten af. Dit onderwerp heeft echter nog wel de aandacht nodig. De communicatieve organisatie moet nog geëvalueerd worden. Het werken vanuit de filosofie van de communicatieve organisatie sluit nadrukkelijk aan op trends in de samenleving waar het gaat om de communicatie tussen bestuur, organisatie en samenleving. Wij deden dat het afgelopen jaar onder andere met de stadsgesprekken, verschillende vormen van participatie en de nieuwskamer, die verder is doorontwikkeld. Er is ook gewerkt aan de ontwikkeling van content, een online strategie, webbeleid, en aan de herijking van de huisstijl waarbij de gemeente één toon, één beeld en één verhaal naar buiten gaat brengen. Aanvullend hierop is in 2019 gewerkt aan uniform werken, samenwerken en kwaliteitsverbetering. We signaleren dat de communicatie- en marketingprofessionals steeds vaker, eerder zijn betrokken bij beleidsontwikkeling of in het proces. Dit komt de kwaliteit ten goede. In 2019 is vooruitgang geboekt in de samenwerking met andere afdelingen. Daarbij zijn inhoud en processen geoptimaliseerd. In de klantcontacten met inwoners en ondernemers wordt voortdurend gewerkt aan kwaliteitsverbetering door monitoring en coaching. Ook is aan het verbeteren van onze dienstverlening hard gewerkt. Zo werpt de informele aanpak haar vruchten af en heeft dit geleid tot een afname van het aantal bezwaarschriften. Het onderzoek naar het thuisbezorgen van onze producten is afgerond. We werken met een kernteam om meer maatwerk te kunnen leveren, offline en online. Een voorbeeld is het online aanvragen van een uittreksel.